דף הבית » מה זה ייפוי כוח מתמשך?

מה זה ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך הוא הסכם כתוב ומסמך משפטי מחייב אשר מאפשר לאדם לקבוע מבעוד מועד מי יטפל בענייניו האישיים ויקח עבורו החלטות כשהוא כבר לא יוכל לעשות זאת בעצמו. זאת בעקבות הידרדרות משמעותית במצבו, כמו למשל לאחר תאונה, מוגבלות פיסית או נפשית או מחלה כגון דמנציה.

האדם הנבחר לנהל את ענייניו נקרא "מיופה הכח" ומי שבוחר את מיופה הכח העתידי שלו נקרא "הממנה". שניהם חייבים להיות בגירים, משמע בני 18 ומעלה. ניתן למנות במעמד עריכת ההסכם גם מיופה כח מחליף במידה ומיופה הכח לא יוכל או לא ירצה לשמש כמיופה כח בעת הצורך. ניתן למנות גם מספר מיופיי כח בעלי סמכויות שונות.

במרבית המקרים מיופה הכח הינו אדם בעל קרבה אישית לממנה, כמו הורים, ילדים ובני זוג. אפשרות נפוצה נוספת היא מינוי של איש מקצוע כגון עורך דין, רואה חשבון או רופא.

הממנה יכול לבחור באילו עניינים אישיים יוכל מיופה הכח לטפל בבוא העת ובאילו לא, או לחילופין להעניק לו ייפוי כח מלא על כלל ענייניו.

הבחירה במיופה הכח הינה בחירה אישית של "הממנה" והיא מתבצעת בעודו צלול לחלוטין.

כיצד נערך ההסכם?

הסכם ייפוי כח מתמשך נערך בפני עורך דין שעבר הכשרה מקצועית של האפוטרופוס הכללי ושאין לו עניין אישי בייפוי הכח.

מי יכולים להתמנות בתור מיופה כח?

אדם שאחד מהתנאים הבאים תקף לגביו, איננו יכול להתמנות כמיופה כח:

  • אדם אשר כבר מונה קודם לכן כמיופה כח ל-3 אנשים שאינם נמנים על בני משפחתו
  • אדם שמונה לו אפוטרופוס
  • אדם שכבר קיים לגביו ייפוי כוח מתמשך שנכנס לתוקף רשמי
  • עורך הדין אשר בנוכחותו נחתם ההסכם
  • איש מקצוע שהחתים על ייפוי כח מתמשך רפואי, כמו רופא, פסיכולוג, אח או עובד סוציאלי
  • אדם המספק לממנה שירותים תמורת תשלום, לרבות טיפול סוציאלי, רפואי, שיקומי או סיעודי
  • אדם המספק לממנה מקום מגורים תמורת תשלום, אלא אם הוא בן משפחה של הממנה

בנוסף ובאופן ספציפי, לא יוכלו להתמנות כמיופה כח לענייני רכוש אדם שהוכרז כפושט רגל ע"י בית המשפט ולא ניתן לו הפטר או לחילופין אשר הוכרז בתור "לקוח מוגבל חמור" ע"י בנק ישראל.

כיצד מופקד ההסכם?

לאחר החתימה על הסכם ייפוי כוח מתמשך חלה חובה להפקיד אותו במרשם המנוהל ע"י האפוטרופוס הכללי. ניתן לראות את ההפקדה כמאושרת רק לאחר קבלת אישור הפקדה והטבעת חותמת הפקדה על גבי המסמך.

עריכה והפקדה של ייפוי כח מתמשך באופן מקוון

עורכי דין יכולים לערוך ולהפקיד ייפוי כח מתמשך גם באופן מקוון, בתנאי שהם עונים על התנאים הבאים:

  • עברו הכשרה לעריכת ייפוי כח מתמשך מטעם האפוטרופוס הכללי
  • פעילים בלשכת עורכי הדין
  • בעלי כרטיס חכם

שליחת עותק מקורי של ההסכם מתבצעת דרך המערכת הממוחשבת של האפוטרופוס הכללי לאחר שהמסמך נחתם באופן אלקטרוני ע"י עורך הדין שבפניו נערך ונחתם ההסכם. בנוסף לכך הממנה צריך לאשר את הפקדת ההסכם ע"י עורך הדין במערכת המקוונת ולהפקיד אותו באופן פיסי במחוז המטפל בתיק.

על העורך דין לשמור את נייר המסמך המקורי לתקופה של 7 שנים מיום שבו ההסכם נכנס לתוקף, מהיום שבו פג תוקפו של ההסכם או מהיום שבו המסמך בוטל – לפי המוקדם מביניהם.

מידע נוסף לגבי מה זה ייפוי כוח מתמשך ועריכתו באופן מקוון ניתן למצוא כאן.

מה צריך עורך דין על-מנת לבצע עריכה והפקדה מקוונת של ייפוי כוח מתמשך?

על-מנת לערוך ולהפקיד את ההסכם באופן מקוון יש צורך ב-4 אלמנטים הבאים:

  • דפדפן מסוג Google Chrome
  • כרטיס חכם
  • תוכנת חתימה אלקטרונית Sign&Verify
  • סורק ומדפסת

הנפקת כרטיס חכם לעורכי דין

באמצעות כרטיס חכם ניתן לחתום על מגוון רחב של מסמכים, לרבות מסמכים משפטיים וייפוי כוח מתמשך. החתימה היא חתימה אלקטרונית מאובטחת ומאושרת – החתימה בעלת רמת האבטחה הגבוהה ביותר. הכרטיס הוא רכיב פיסי המכיל תעודה אלקטרונית המאפשרת זיהוי ייחודי של בעל הכרטיס.

כרטיס חכם לא מנופק ע"י משרד המשפטים עצמו, אלא ע"י גורם מאושר ומוסמך מטעמו. חברת Comsign הינה גורם מאשר מוסמך להנפקת כרטיסים חכמים מטעם משרד המשפטים. יחד עם הכרטיס מקבלים גם קורא כרטיסים (Smart Card Reader) אשר מתחבר למחשב ומשמש לצורך קריאת הכרטיס החכם והנתונים המוטבעים על-גביו. לאחר החתימה עם הכרטיס – המסמך ננעל ללא אפשרות לבצע שום שינוי בדיעבד.

חתימה קבילה בפורטלי הממשלה, בכל מדינות אירופה ובכל מחשב בעולם

התקינה האירופית המחמירה eIDAS מכירה גם היא בקומסיין בתור "גורם מאשר", לכן החתימות הדיגיטליות המאושרות שלנו קבילות בבתי משפט גם בישראל – וגם בכל מדינות אירופה. Comsign מוכרת גם כ-"גורם מאשר בינלאומי מהימן" ע"י חברות הטכנולוגיה המובילות בעולם, לרבות גוגל, אפל, מייקרוסופט, מוזילה, אדובי – ועוד, כך שהחתימה הדיגיטלית המאושרת שלנו מוכרת בהצלחה בכל מחשב בעולם.

בנוסף לכך החתימה שלנו תקפה לעבודה בפורטלי הממשלה הישראליים, לרבות רשות המיסים, מע"מ, משרד הביטחון, רשם החברות, הרשות לניירות ערך ונט המשפט.

הנפקת כרטיס חכם של Comsign – פתרון טכנולוגי מתקדם

אינספור ארגונים בישראל משתמשים יום-יום בשירותים של קומסיין, כולל עורכי דין, הנהלת בתי המשפט, לשכת עורכי הדין, הרשות לניירות ערך, ספקי משרד הביטחון וארגונים ממגוון רחב מאוד של תעשיות ומגזרים במשק הישראלי.

צרו איתנו קשר כאן או במספר הטלפון *8770 לקבלת מידע נוסף וייעוץ אישי להתאמת פתרון חתימה דיגיטלית מאושרת בהתאם לדרישות והצרכים העכשוויים של הארגון שלכם.

מה זה ייפוי כוח מתמשך – שאלות ותשובות

האם כל עורך דין יכול לערוך הסכם ייפוי כוח מתמשך?

רק עורך דין שעבר הכשרה מקצועית של האפוטרופוס הכללי ושאין לו עניין אישי בייפוי הכח יכול לערוך את ההסכם.

האם ניתן לערוך ולהפקיד את ההסכם גם באופן מקוון?

עורך דין בעל כרטיס חכם, אשר משמש כאמצעי זיהוי למערכת הממשלתית ואמצעי חתימה על ההסכם – יכול לערוך ולהפקיד את ההסכם באופן מקוון.

כיצד ניתן להנפיק כרטיס חכם לעורכי דין?

כרטיס חכם ניתן להנפקה רק ע"י גורם מאושר ומוסמך מטעם משרד המשפטים. חברת קומסיין היא הגורם הראשון שקיבל את אישור משרד המשפטים ואחד מהיחידים בישראל להחזיק באישור זה. בנוסף לכך, שלל פתרונות החתימה הדיגיטליים שלנו זוכים למעמד חוקי, משפטי ורשמי מחייב גם בכל מדינות אירופה.

למידע נוסף במאמר מתוך אתר 

https://www.gov.il/he

להנפקת כרטיס חכם לחצו כאן